دانش فرد از قواعد و واژگان یک زبان در کنار هم  توانش زبانی وی را تشکیل می دهند. اینجا را کلیک کنید در فصل اول فرق بین توانش و عملکرد زبانی (performance) را دریافتیم. عملکرد زبانی به مکانیزم های پردازشی زبان گفته می شود که مسئول فراگیری و کاربرد دانش زبانی هستند. تمرکز این کتاب بر عملکرد زبان است. اما درک درست از نحوه فراگیری، تولید و فهم زبان بدون وجود دانش پایه ای از آنچه در ظرفیت توانش وجود دارد امکان پذیر نیست. در این فصل اجزای توانش زبانی و همچنین عوامل و واحد های مسئول تعیین درستی ترکیب صداها، کلمات و عبارات مرورخواهد شد. در این فصل به این سوال می پردازیم که چگونه این دانش زبانی به طور آگاهانه در دسترس است. در نهایت محتوا و ساختمان واژگان بررسی خواهد شد.

آنچه در ادامه می‌آید به هیچ وجه مرور جامعی از بازنمایی زبانی نیست. هدف ما این است که توضیح دهیم چگونه گرامر و واژگان سازماندهی می شوند و اینکه واحد های این سازماندهی چه هستند. به این ترتیب شما آگاهی زبانی کافی خواهید داشت تا اطلاعات مربوط به روانشناسی زبان را که در فصل های بعدی مطرح می شوند بهتر دریافت کنید. بسیاری از مثال هایی که در این فصل مطرح شده در ادامه ی کتاب دوباره طرح خواهند شد. در این فصل راجع به معنی شناسی (semantics) - قواعد حاکم بر معانی داخل جملات- بحث نخواهد شد زیرا در ادامه کتاب مطالب چندانی در ارتباط با معنی شناسی مطرح نشده است. برخی جنبه های معنی شناسی واژگانی (lexical semantics) در این فصل مطرح می شود. در مورد کاربرد شناسی (Pragmatics) - قوانین حاکم بر کاربرد جملات در بافت های خاص که بخشی از موضوع توانش اجتماعی است- در فصل 8 بحث خواهد شد.

منبع:

https://tehransafir.com/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9/


کم شنوایی و استفاده از سمعک زبانی ,زبان ,توانش ,دانش ,شناسی ,مطرح ,معنی شناسی ,دانش زبانی ,عملکرد زبانی ,توانش زبانی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خرید اینترنتی ❤بهشت من چادرمه❤ افکار ذهن خشمگین سایت رسمی الهه فاخته زندگی با نوروفیبروماتوز Living with NF معرفی کالا فروشگاهی تست قالب